Przepisy regulujące reklamę kasyn internetowych w Polsce

Wiele osób być może zauważyło, że w sieci czy w telewizji mamy sporo reklam związanych z legalnymi zakładami bukmacherskimi. Tymczasem o kasynach jest dosyć cicho. Postanowiliśmy w związku z tym przyjrzeć się temu, jak w ogóle wyglądają przepisy związane z reklamowaniem się kasyn internetowym w Polsce.

Konkretne przepisy hazardowe

Nie da się ukryć, że za ciszą medialną związaną z kasynami internetowymi, stoją przede wszystkim aktualne przepisy. Nowelizacja ustawy hazardowej, która weszła w życie w 2017 roku, wyraźnie zaznacza, które strony hazardowe są w Polsce legalne, a które działają bez licencji. Wprowadzony został przez Ministerstwo Finansów monopol na działalność kasyn online w naszym kraju, przez co jedna firma zyskała możliwość otworzenia jedynego i oficjalnego kasyna internetowego. Wszystkie inne strony oferujące gry hazardowe jak automaty czy ruletka na pieniądze, uznawane są za nielegalne. W przypadku firm bukmacherskich mamy o wiele większy rynek, gdyż zarówno polskie, jak i zagraniczne spółki mogą starać się o uzyskanie licencji. Dzięki temu już teraz mamy do czynienia z co najmniej kilkunastoma firmami bukmacherskimi.

Kwestia reklamy

promocja hazardu w Polsce jest również regulowana przez ustawę. Znajdziemy w niej zapisy o tym, że reklama i promocja gier cylindrycznych, jak i również gier w kości, karty, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach jest zakazana w kraju. Są od tego wyjątki, które obejmują właśnie firmy, którym udzielono zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych, jak i również spełniają one pozostałe warunki określone w przepisach aktualnej ustawy. W związku z tym, kasyna online, oferujące swoim klientom gry maszyny 77777 za darmo, nie mają możliwości legalnego reklamowania się w polskiej przestrzeni medialnej. Dotyczy to zarówno telewizji, radia, prasy, internetu, jak i innych form marketingowych.

W przypadku reklamy chodzi przede wszystkim publiczne rozpowszechnianie różnego rodzaju znaków towarowych, symboli graficznych, jak i również zamieszczanie linków przekierowujących na strony internetowe, które świadczą usługi hazardowe. Nie jest zatem możliwe bez licencji zachęcanie do uczestnictwa w grach hazardowych. Co więcej, przewidziana jest odpowiedzialność karna za złamanie zakazów. Dziś można w przypadku kasyn rozróżnić dwa podmioty, które zajmują się promowaniem hazardu:

  • kasyna: głównym są oczywiście kasyna internetowe, które na różny sposób starają się promować swoje usługi w sieci. Stosują wobec tego reklamy na różnych stronach internetowych, wpisy sponsorowane, marketing szeptany, banery w serwisach społecznościowych i innych miejscach;
  • strony: drugą grupę stanowią strony, które poświęcone są tematyce hazardu. Zajmują się one bowiem prezentacją oferty kasyn, zwłaszcza bonusów, które można w nich dostać.

Ponadto coraz częściej można spotkać aplikacje mobilne, serwisy, które oferują gry bez pieniędzy, ale z informacjami o kasynach.

Kary za złamanie przepisów

W przypadku nielegalnych kasyn mamy w Polsce do czynienia z Rejestrem Domen Zakazanych. Jest to lista, na którą wpisywane są domeny kasyn internetowych, które działają na polskim rynku, a nie posiadają licencji. Obejmuje ona również strony internetowe, które zajmują się właśnie promowaniem kasyn. Na taką listę wpisywanych jest coraz więcej serwisów. Jeśli wpiszemy w Google hasło “bonusy kasynowe”, to jest duża szansa, że z top 10 czy top 20 stron z wyników, co najmniej kilka jest już zablokowanych na terytorium Polski. Jeśli są to serwisy zarejestrowane w Polsce, to mogą one liczyć się również z karami finansowymi, które są uwzględnione w ustawie.

Legalne strony

Zupełnie inaczej wygląda sprawa z reklamowaniem firm hazardowych, które mają licencję w naszym kraju. Jak już wspomnieliśmy, mamy obecnie tylko 1 kasyno online z licencją, co oznacza, że tylko ono może być reklamowane. Jednak i tu przepisy są dosyć restrykcyjne, gdyż kasyn nie można reklamować w tradycyjnych mediach, a mianowicie w telewizji, prasie czy radio. Inaczej wygląda sytuacja z firmami bukmacherskimi, które takich kanałów mają o wiele więcej. Największa z nich w Polsce jest nawet sponsorem reprezentacji w piłce nożnej, więc jej logo i reklamy wyświetlane są na stadionach, w telewizji przed meczami. Jedyne legalne kasyno może się jednak reklamować w sieci choćby właśnie poprzez strony poświęcone tematyce hazardu. Spełnia ono bowiem wymogi licencyjne, więc internauci mogą się z wielu stron dowiedzieć, co to w ogóle za kasyno, jakie ma bonusy dla nowych i stałych klientów.

Jedyne legalne kasyno obowiązuje co prawda zakaz informowania i reklamy oficjalnymi kanałami, jednak za pośrednictwem stron o tematyce hazardowej jest to już w pewnym sensie możliwe. Dlatego jak to wielokrotnie już bywało w naszym kraju, firmy szukają różnych sposobów na to, aby obejść przepisy. Co ciekawe, jednym z najprostszych sposobów jest przekazywanie na portalach branżowych i informacyjnych choćby informacji o rocznym sprawozdaniu. Pojawia się wtedy nazwa kasyna, a także informacje, ile zarobiło, jaki miało przychód za cały rok. Przy okazji osoba tworząca tekst może napomknąć o tym, jakie gry ma to kasyno, co ciekawego ma w ofercie, co nie jest złamaniem przepisów, gdyż nie zachęca się do gry, a jedynie przedstawia informacje, ciekawostki.

Jak zatem widać, kasyna internetowe w Polsce mają zakaz reklamy i promocjiakaz reklamy i promocji. Z wyjątkiem jednego, które ma licencję, cała reszta uznawana jest za nielegalne, a także nie może się reklamować w naszym kraju. Także i polskie kasyno online ma spore problemy z marketingiem.